Türk Dünyası Yardım Kampanyası

Okuma Alışkanlığı

26 Şubat 2012

Çocuklarımıza küçük yaşlarda okuma alışkanlığı kazandırmak hem kendisine hem de topluma büyük katkılar sağlamaktadır. Çevremizde bulunan bütün dezavantajlara rağmen bu konu üzerinde durmak, bu konuyu toplumun her kesimine yaymak geleceğimiz için çok önemlidir.

Okuma alışkanlığı kazandırmanın yolu anasınıfı ve birinci sınıfta başlar. Küçük yaşlarda çocuklarımız bu konuda eğitilmeli ve okuma alışkanlığı kazandırmanın yolları aranmalıdır.

Yapılan bir araştırmanın sonucuna göre;
• Kitap Türkiye’de ihtiyaç maddeleri sıralamasında 235 nci sırada yer alıyor.
• Japonya’da toplumun yüzde 14’ü, ABD’de yüzde 12’si, İngiltere ve Fransa’da yüzde 21’i düzenli kitap okurken, bizim ülkemizde sadece on binde bir kişi kitap okuyor.
• Türkiye’de günde ortalama beş saat televizyon seyredilirken, kitap okumaya yılda sadece altı saat ayrılıyor.
• Türkiye’de okunan kitaplar genellikle siyaset, aşk, cinsellik konularını işliyor.
• 8 milyon Azerbaycan’da kitaplar ortalama 100 bin tirajla basılırken, 75 milyona yakın Türkiye’de bu rakam ortalama 2 bin - 4 bin dolayında. Çünkü Türkiye’de okuma alışkanlığına sahip kişilerin sayısı 70 bin dolayında.
• Japon yılda ortalama 25, İsviçreli 10, Fransız 7 kitap okurken, Türkiye’de bir kişi on yılda bir kitap okuyor.
• Birleşmiş Milletler araştırmasına göre kitap için Norveçli 137, Alman 122, Belçikalı ve Avustralyalı 100, Güney Koreli 39 dolar ayırıyor yılda. Dünya ortalaması da 1,3 dolar. Ülkemizde ise bir kişi kitaba yılda ancak 0,45 dolar yani 45 sent ayırabiliyor.
• Türkiye’de dergi okuma oranı yüzde 4, gazete okuma oranı yüzde 22, radyo dinleme oranı yüzde 24, televizyon izleme oranı yüzde 95.
• Biz Türklerin kitap okumaya ayırdığı zamanı, Norveçli 300’e, ABD’li 210’a, İngiliz 87’ye, Japon 97’ye katlıyor.
• Birleşmiş Milletler’in insani gelişim raporunda ülkeler kitap okuma oranına göre sıraya dizilmiş. Türkiye 86 ncı sırada.
Okuma alışkanlığı düzeyini Amerika Kütüphane Derneği (ALA) kişinin bir yılda okuduğu toplam kitap sayısı nispetince belirlemektedir. Söz konusu standarda göre okuyucular şu şekilde gruplara ayrılmaktadır:
• Yılda 1 ile 5 kitap arasında okuyan kişiler az okuyan okur tipi,
• Yılda 6 ile 20 kitap arasında okuyan kişiler orta düzeyde okuyan okur tipi ve
• Yılda 21 kitaptan fazla okuyan okurlar ise çok okuyan okur tipi şeklinde ifade edilmektedir.

Yurdumuzda okuma alışkanlığının az olması sadece kitap okuma alışkanlığı kazanamamakla bağlantılı değil. Kitapların çok pahalı olması, seviyelere uygun kaliteli kitapların yeterli olmaması da bunun etkenlerinden. Bir Japon’un yılda 12 kitap okuduğu ve Türkiye’de ise altı kişinin bir kitap okuduğu gerçeği düşünülürse bu konunun ciddiyeti ve önemi ortaya çıkmaktadır. Eskiden devlet destekli kitaplar yayımlanmakta ve doğrudan okuyucuya ulaşan bu kitaplar (Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı aracılığı ile) ucuza satılmakta idi. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yazarlar Dizisi içinde yayımlanan Çocuk Bahçesi isimli kitabım iki baskıda 23 bin adet okuyucusuna ulaşmıştı. Ama nedense bu yayımlar bitirildi.

Çocuklara okuma alışkanlığı kazandırmak için devletin bir politikası olmadığı inancındayım. Ancak, anne ve babalar ile öğretmenlere bu konuda görevler düşmektedir:

  • Küçük yaşlarda çocuğa zaman ayırarak, onların seviyelerine uygun kitaplar seçilmeli ve okutulmalıdır.
  •  Günün belli saatlerinde televizyon kapatılıp, okuma saatleri oluşturulmalıdır.
  • Okunacak kitaplar çocuklarla birlikte seçilip, alınmalıdır.
  • Yapılacak değişik alışkanlık kazandırmada ödüller arasında mutlaka kitap da olmalıdır.
  • Çocuklara sürekli olarak kitap okuması gerektiğini vurgulamak yerine birlikte okumayı denemeli ve okuduktan sonra ödüllendirilmelidir.
  • Kitap fuarları ve kütüphaneler sık sık ziyaret edilmeli ve okumanın çocuğa kazandırdığı güzellikler örneklerle anlatılmalıdır.

İMZA GÜNLERİ DEVAM EDİYOR

İlköğretim öğrencilerine kitap okuma alışkanlığı kazandırmak için on yılı aşkın bir süredir yaptığım “İmza Günleri ve Söyleşi” programlarım devam ediyor. Bu konuda edindiğim tecrübeler ve gördüğüm örnekler “Yazarından imzalı” alınan kitaplar ile çocuklar okuyor ve kitabın değerini daha iyi anlıyor. Bu konuda kitaplarıma ve şahsıma ilgi gösteren Okul idarecilerine ve öğretmen arkadaşlarıma teşekkür ediyorum.  Çocuk edebiyatı alanında yayımladığım kitaplarım ile okullarda öğrencilerle buluşmalarım devam ediyor.

Türkocağı Tv

Türkocağı Tv

Tümü

Türk Ocaklarından Haberdar Olun

Yazarlar

Tümü